خانه » دانلود 96 » دانلود رساله مجتمع تجاری تفریحی

تبیلغات

دانلود رساله مجتمع تجاری تفریحی

دانلود رساله مجتمع تجاری تفریحی

در این مطلب از سایت جدید نیوز در مورد مطلب

دانلود رساله مجتمع تجاری تفریحی

۲ – ۱ بخش اول:
۲ – ۱ – ۱ تعریف بازار- ادبیات بازار
بازار بارزترین نماد شهری زیستن در این زیستگاه های بزرگ و میانه در این ایران است . بازار ستون فقرات شهرهای ایران , فرآورده کالبد به ظرافت یافته ای است دارای توان اقتصادی و توان اجتماعی و توان فرهنگی .
بازار پیکره مرکبی است که براساس دو رشته نیازهای اصلی در این شهر می روید و به گونه ای ارگانیک به این دو رشته نیاز پاسخ گویی می کند . این دو عبارتند از :
اول ـ نیازهای موضعی که با دگرگونی ها و حرکت های مویرگی یافته های متشکله بازار

پاسخ گویی می شوند .
دوم ـ نیازهای عمومی وگسترده شهر , که از طریق الحاق قطعاتی از بدنه مسکونی مجاور به بازار و یا از راه گسترش بازار در این جهت اصلی در این نقطه پایانی بر طرف می شوند .
بازار واژه ای است فارسی که ریشه در این فرهنگ هزاران سال پیش ایرانیان دارد و بیانگر موجودیت مکانی همگانی است که در این آن , هم به رفت و آمدهای بی تکلف و آزاد و هم به کارهای مربوط به دادوستد , در این زمینه های مختلف پرداخته می شود .
بازار به مفهوم حقیقیش , مجموعه ای از دکان هایی است که توسط فضایی سرپوشیده به یکدیگر وصل می شوند و به مفهوم مجازی , گستره ای گوناگون از معانی را دربر می گیرد : از اعتبار تا قدرت , از شایستگی تا رونق , از آراستن تا زدوخورد کردن و خود جلوه دادن .
بازار پیکره شهری است مجهز به مجموعه ساختمان هایی که این پیکره را تحقق کاربری
می بخشد و از تنوع جالب توجهی برخوردار است , تنوعی که در این اندازه و گنجایش واحدهای تولیدی و خدماتی , در این شغل ها و در این حرفه های سنتی و نوپا , در این وسایل ارتباطی و در این فضاهای عبوری و توقف گاههای غیرمکلف , دیده می شود .
این مجموعه ساختمان هایی که بخش نسبتاً بزرگی از سطح شهر را می پوشاند , باید بتوان اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی شهر را پایدار بدارد .

در این بازار عناصر کاربردی ـ کالبدی متناوب , به وسیله سقف به یکدیگر پیوند داده می شوند و این ویژگی , آنگاه که درست در این برابر باز بودن دیگر انواع فضاهای همگانی شهری قرار داده می شود , جالب توجه و شایسته بررسی می نمایند .
از نظر اقتصادی به نظر پروفسور هاروی , بازار مکانی است که در این آنجا عرضه و تقاضا به منظور تعیین قیمت واحد تلاقی می کند .
بازار محلی جغرافیایی است که عده ای از افراد را که دادوستد آنان باعث ایجاد عرضه و تقاضا و قیمت واحد می شود در این خود جمع می کند .
بازار محلی است که در این آن نوع اجتماع و فرهنگ دیده می شود که عوامل اصلی آن را فروشنده و خریدار تشکیل می دهند از نظر علم اقتصاد , بازار عبارت است از محل معین و یا کلیه اشخاصی که بخاطر خرید و فروش معینی تماس پیدا کرده و در این نتیجه , مبادلات آنها در این زمان واحد به یک قیمت معین انجام گیرد .
گاهی اوقات نام بازار به مجموعه عرضه ها و تقاضاها اطلاق می شود .

سیجویک (sedgwick) آن را مجموعه ای از افراد می داند با آنچنان مناسبات تجاری , که هرکس به راحتی می تواند نرخ هایی را بیابد که افراد گاهگاهی کالاها و خدمات معینی را در این آن نرخ ها مبادله می کنند .
جونز (Javanese) آن را مجموعه ای از افراد می داند که در این مورد هر کالایی دارای روابط تجاری هستند و دست به مبادلات گسترده می زنند .
کرنر (Corner) می گوید : مقصود اقتصاد دانان از واژه بازار, هر بازار و بازارچه ای نیست که در این آن اجناس خرید و فروش می شود بلکه کل ناحیه ای است که در این آن خریداران وفروشندگان با هم درگیر چنان مبادله آزادانه ای هستند که باعث می شودقیمت کالاهای یکسان به راحتی و به سرعت به سوی برابری رود.

۲ – ۱ – ۲ واژه شناسی بازار
بازار , در این فارسی میانه وازار با ترکیب هایی چون وازارک ( بازاری ) و ازرگان ( بازرگان ) و ازرگانیه ( بازرگانی ) و ازارابد ( رئیس بازار ) بکار رفته است . این واژه احتمالاً از صورت ایرانی باستان گرفته شده و به نام واهاکارانا که ترکیبی از واها در این فارسی میانه و بها در این فارسی دری و جزو دوم آن کارانا از ریشه کار پسوند زار و در این فارسی میانه و دری , مجموعاً به معنی جایگاه دادوستد . این واژه ایرانی , از راه بازرگانی از یکسو به عربی , ترکی و عثمانی و زبان های اروپایی , از سوی دیگر به زبان های سرزمین های هند و سیلان راه یافته است .
از آنجایی که نخستین شواهد این واژه در این زبان های اروپایی شرقی از قرن پنجم / یازدهم در این زبان فرانسه از ۸۳۶/۱۴۳۲ یعنی قبل از زبان پرتغالی ۹۵۱/۱۵۴۴ دیده شده است . این تصور که پرتغالی ها اولین بار این واژه را از هند به اروپا برده باشند بی پایه است .
این شواهد نشان می دهد که بازار ایرانی با ویژگی های خود زبانزد جهانیان بوده و واژه ایرانی بازار در این بسیاری از زبان های جهان آمده است . اما در این کشورهای اسلامی عرب زبان تقریباً هم جا واژه عربی سوق و مصغر آن سویقه ( بازارچه ) به کار برده می شود . این واژه که در این نام کوی ها , روستاها و دیگر مکان های جغرافیایی به وفور به کار رفته است به عقیده فرنکل از زبان آرامی اخذ شده است .

در این ترکیه از روزگار عثمانی ها به بازار سرپوشیده اصلی و بزرگ چارشی یا چارشو گفته
می شود که برگرفته از چهارسو ـ چارسو ـ چهارسویی فارسی دری و چهارسوگ فارسی میانه است .
فضایی که در این آن کالاهایی بخاطر فروش یا تولید و فروش یا تولید و فروش عرضه شود و محل تجمع و اغلب مسیری ارتباطی نیز باشد بازار خوانده می شود . گفته اند که واژه بازار در این زبان پهلوی به شکل « واکار » مورد استفاده قرار می گرفته است . این واژه در این پارسی باستان به صورت « آباکاری » به معنی محل اجتماع و دادوستد بکار می رفته است .
۲ – ۱ – ۳ واژه بازار از منظر کالبدی:
از نظر کالبدی و فضایی بازار به دو شکل متداول است :
۱٫ نخستین به شکل کوی و راسته ای که در این دو سوی آن دکان هایی ساخته می شود .
۲٫ به صورت میدان گاهها و فضاهای باز وسیع در این داخل شهر یا آبادی که به صورت محل تجمع و خرید و فروش مورد استفاده قرار می گرفته است .
بنابراین در این تعریف واژه بازار به دو جنبه مهم آن باید توجه کرد , نخست آن که فضایی باز ( ساخته نشده ) یا کالبدی بخاطر دادوستد و بازرگانی بوده است و سپس محل تجمع و رفت و آمد مردم و به عبارتی مسیر , شاهراه و فضای ارتباطی ـ اجتماعی سکونت گاه بوده است .

۲ – ۱- ۴ واژه بازار از منظر اقتصادی:
فروشنده باید در این جایی مقام داشته باشد که خریدار بتواند با آسانی کالای او را با آنچه دیگران عرضه می دارند مقایسه کنند و وضع استثنایی و انحصاری آن باعث فریب و غبض نشود . پدید آمدن رسته و گردآوری کالاهای مشابه در این دکان های نزدیک به هم و در این یک بازار با تیم و سرا معلول همین نظام خاص پیشه وری و سوداگری ایرانی است .
صداقت , درستکاری و وجدان حرفه ای , پیشه وران ایرانی را وامی داشتند که در این یک رسته و نزدیک به هم دکان بگیرند و هر صنف و دسته ایی , رسته و بازار خاص را بخاطر عرضه کالاهای مشابه خود برگزینند . خریدار را آزاد بگذارند تا بتواند با دیدن نمونه های کالا و سنجیدن آنها آنچه را می خواهد .
۲ – ۱ – ۵ واژه بازار از منظر اجتماعی :
در این تعریف کلمه بازار , به دو جنبه مهم اشاره شده است , نخست جنبه اقتصادی و سپس جنبه اجتماعی آن و در این توضیح گفته شده است که هم محل دادوستد و بازرگانی و هم محلی بخاطر تجمع گروه ها و قشرهای گوناگون مردم بوده است .
بازار ایران با ویژگی های خود همیشه زبانزد جهانیان بوده و نام آن به همه زبان های جهان درآمده و چنان مشهور شده است که صحنه های بزرگ و چشمگیر در این افسانه ها و داستان ها به خود اختصاص داده است . تا جایی که اگر مصنفی می خواسته است ایران و ایرانی را در این اثر خود توصیف کند نام بازار ایران , بر آن می نهاده است .
۲ – ۱ – ۶ تعریف امروز بازار ( کالایی ـ جغرافیایی ):
۱٫ بازار عبارت است از کنش متقابل میان خریداران و فروشندگان کالاها و خدمات که طی آن معمولاً پول به عنوان وسیله مبادله به کار گرفته می شود .
۲٫ تعریف بازار همواره با بحث و جدل هایی همراه بوده است , زیرا اندازه و بزرگی بازار , قدرت انحصاری اعمال شده در این آن بازار را متأثر می سازد . بخاطر مثال بنگاه هایی که متهم به قدرت بازاری هستند معمولاً سعی می کنند اندازه بازاری که در این آن فعالیت می کنند را بزرگ جلوه دهند و برعکس بنگاه های کوچک که علیه بنگاه های مسلط دادخواست داده اند سعی در این کوچک جلوه دادن اندازه بازار دارند تا بدین ترتیب سهم بازار مدعی علیه ( بنگاه مسلط ) نسبت قابل توجهی از کل بازار نشان داده شود .

بازار دارای دو بعد کالای و جغرافیایی است . یعنی می تواند مرزهای بازار را برحسب کالایی که در این آن به فروش می رسد مشخص نمود و یا اینکه برحسب ناحیه جغرافیایی که یک کالای معین در این آن به فروش می رسد بازار را تعریف و تعیین کرد .
۲ – ۱ – ۷ پیدایش بازار:
نیاز به تنوع بشر اولیه را ناچار به تبادل کالا کرد و پیدایش شهر و وجود مناسبات اقتصادی و نیاز مردم به دادوستد کالا , وجود خریدار و فروشنده را پدیدار نمود و در این نتیجه این دادوستد احتیاج به مکانی جهت نگهداری و معامله کالاهای روز داشتند , بدین سبب محل یا مکانی جهت این منظور احداث گردید . فعالیت اقتصادی انسان اولیه در این مرحله شکار و غارنشینی در این زیر خلاصه می گردد : تجارت در این ابتدا فاقد هر گونه نظمی بود و به دلیل نبودن واسطه ای , مبادله به صورت پایاپای انجام می گردید .

نخستین موادی که مبادله می گردید کالاهای مورد نیاز عموم و پس از استخراج فلزات , فلزات قیمتی بود که شکل تکامل یافته آن پول است , تجارت در این ابتدا به وسیله دست فروشان و دوره گردان صورت می گرفت و با تکامل فعالیت های تولیدی تجارت رونق یافت و بزرگ ترین اختراع مکانیکی دوران قدیم یعنی ارائه به این رونق افزود و ساختن قایق و زورق و جهت یابی به وسیله ستارگان , راه تجارت و فعالیت های اقتصادی را گشود .
بازار , تراکم فعالیت های خاص به حد اشباع می رسد , فضای پشت دکان ها , به یاری بازار
می آیند .

فضای پشت دکان های بازار در این موقعیت هایی مقارن با ترقی شهر و درپی تحصیل اطمینان هایی که چگونگی دریافت شان خود از مهارت ها و از هنرهای بازاریان به شمار می آید , به تناسب نیازها , واحدهای معماری شهری دیگری می دهد که , علاوه بر پاسخ گویی به امر خرید و فروش و ذخیره سازی کالا و مواد اولیه , به تولید و به خدمات عمومی مختص بازاریان نیز اختصاص می یابد .

طراحی :
پلان مجموعه علی رغم فرم ساده آن از جذابیت و گیرایی خاصی برخوردار بوده و با ایجاد ابهام در این فضاها جانبی و خلق منظره ها و دید های متنوع مراجعه کنندگان را به جستجو و کشف زوایای جدید مجتمع وا می دارد . با توجه به نزدیک بودن شکل زمین مجموعه به مربع محور اصلی مجموعه در این قطر زمین جانمایی گردید یا بدین ترتیب فضای داخلی از عمق بیشتری برخوردار گرددند. به منظور ایجاد یک فضای دلنشین و یکپارچه در این داخل مجموعه فضای مرکزی به صورت پلکانی در این طبقات عقب نشینی میکند تا ارتباط بصری مناسبی در این بین طبقات و کل مجموعه ایجاد گردد .این شیوه طراحی سبب شده است تا بخاطر بسیاری از مراجعه کنندگان زوایای غیر قائم بودن زمین مشهود نباشد .از نکات در این نظر گرفته شده در این طراح این مجموعه تنوع مسیرهای موجود در این فضاهای داخلی ان است . مسیرهای خطی در این این مجموعه بسیار محدود بوده و با توجه به تقسیمات فضایی آن در این اطراف محور اصلی مسیرها و راهای متنوعی بخاطر گردش در این مجموعه طراحی شده است .
محور قطری مجموعه ضمن ایجاد عمق فضایی بیشتر در این فضای داخلی با توجه به تنوع مسیرها و فضاهای وید در این گوشه های مجموعه سبب پیچیدگی خاصی در این مجموعه شده است . ضمنا آنکه پیچیدگی فضا به آن حد نمی باشد که باعث سردرگمی و عدم درک فضا گردد . مساحت کل مجموعه حدود ۸،۳۰۰ متر مربع می باشد که ۳۴،۰۰۰ مترمربع زیربنای آن در این ۴ طبقه ساخته شده است .سطح تجاری مجموعه نسبت به کل زیر بنا نسبتا پایین می باشد و فضای باز بسیاری در این مجموعه پیش بینی شده است این امر سبب گردیده مراجعه کنندگان بتوانند با گردش در این فضای داخلی و امکان استراحت و توقف اوقات فراغت خود را سپری نمایند .

ایده طراحی :
در این این مجموعه نگرش نسبت به بخش تجاری مجتمع بر اساس الگوی رفتاری و عملکردی بازارهای قدیمی ایرن بوده است در این بازارهای قدیمی راسته ها و امتدادهای خاصی وجود دارد که برگرفته از ساختار شهری آن زمان بوده و اتصال مابین آنها از طریق چهارسوق شکل می گرفته ، وجود غرفه های تجاری در این امتداد محور های متعدد بازار منجر به شکل گیری روابط سیال و خوانا می شده که مردم ، مخاطبین می توانستد به راحتی مسیر مطلوب خود را بیابند . در این بخش های تجاری مجتمع محور های سه گانه ای به موزات یکدیگر تعریف می شوند و عوامل ارتباطی آنها به فضاهایی از معماری امروز تبدیل می شود که تقسیم کننده و عامل ارتباط بصری میان طبقات می باشد.این فضا هم در این ابتدا و هم در این آخر مسیر وجود دارد که علاوه بر نیازهای عملکردی کیفیت فضایی مناسبی را ایجاد می کند (این فضا در این معمای void نامیده می شود).

در این بخش مسکونی نیز فضاهای مسکونی در این اطراف حیاط مرکزی بزرگی که متناسب با مجموعه تعریف شده شکل میگیرد و بدین ترتیب در این طبقه ی هشتم فضای سبز وآزاد مورد نیاز واحدهای مسکونی را تامین می کند.
ویژگی های طرح معماری :
پلان مجتمع ستاره فارس
در این این مجموعه ۳ طبقه زیرزمین به کاربری پارکینگ با گنجایش حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو اختصاص یافته است که دسترسی به آن با رمپ غریضی از معبر اصلی میسر می باشد . جهت سهولت در این حرکت و جلوگیری از اردحام و ترافیک خودرها دو رمپ موازی در این ضلع شرقی پارکینگ جهت رفت و آمد و دسترسی به طبقات تعبیه شده است . ۳ طبقه بعد دارای کاربری تجاری می باشد که ۴۰۰ واحد را در این بر می گیرد.

چه چيز موجب مي‌شود محلي را مناسب بدانيم؟
بعضي از اصول ساده انتخاب محل آن است كه بايد ديد، دسترسي، بررسي همسايگي‌ها و الگوهاي ترافيكي را موردنظر قرار داد. مهم است كه بدانيم كه اگر يك محل براي يك نوع خاص مركز خريد مناسب باشد بايد دسترسي آن براي همسايگي و نيز جمعيتي كه به اين محل مي‌آيند بدون زحمت و به آساني صورت گيرد. اندازه، آمارگيري و كيفيت و كميت رقابت نيز اهميت بسيار زيادي دارد. با انتخاب محل درواقع با انتخاب ميان محل مناسب و تأمين آسايش مواجه مي‌شويم و مسلم است كه تأمين آسايش هميشه ارجحيت دارد. به هر حال وقتي كه به يك منطقه تجاري بزرگ‌تر سرويس مي‌دهيم محل انتخاب شده بايد آسايش منطقي مورد لزوم براي منطقه‌اي با فعاليت تجاري گسترده را داشته باشد. وقتي سيل خريداران به محلي تمايل پيدا مي‌كنند كه هم كل مجموعه و هم فروشگاه‌ها وسيع باشند مراحل انتخاب محلي مناسب ممكن است روش‌هاي متعددي داشته باشد. ممكن است طراح با ايده‌اي ذهني كار خود را آغاز كند. سپس به دنبال محلي مناسب بگردد يا اين كه ابتدا محل را انتخاب كرده و سپس پروژه موردنظر را ايجاد كند.
لازم است سايت به بهترين نحو با عملكردش هم‌خواني داشته باشد. يك پروژه كوچك در این قلب يك محله معمولا يك سايت همسايگي را طلب مي‌كند. پروژه‌هاي بزرگ‌تري كه توسط مسيرهاي ارتباطي يك آزادراه تغذيه مي‌شود بيشتر به يك مركز power center و مركز پذيرايي مي‌مانند و محلي مناسب را براي big box ها يا تركيبي از تمامي آن‌چه گفته شد فراهم مي‌اورند.

۴ – ۲ شناخت خصوصيات كالبدي سايت :
براي به بحث كشيدن اين مطلب يا به عبارتي انتخاب سايت كل منطقه را مورد بررسي قرار مي‌دهيم به اين معنا كه بايد خصوصيات مناطق آن تهيه و مورد بررسي قرار گيرد. البته هميشه در این اين راه بايد با تجزيه و تحليل‌هاي اقتصادي با احتياط روبرو شد. اگر سايت از قبل انتخاب شده باشد اقتصاددانان مطالعات خود را بر شخصيت اقتصادي محل در این تلاشي متمركز مي‌كنند تامورد تصميم‌گيري قرار گيرد. ملكي خاص با اندازه و شخصيتش به عنوان پروژه مركز خريد رشد يابد اغلب در این انتخاب سايت موارد زير در این نظر گرفته مي‌شود.

۴ – ۳ تخصيص توده بحراني:
آيا پروژه به حد كافي بزرگ است كه بتواند ترافيك لازم براي موفقيت را به سمت خود بكشد؟ آيا آن قدر بزرگ است كه بتواند براي عملكردش مناسب باشد؟ خلاصه اين كه آيا مي‌تواند با انتخاب مصرف‌كننده نيازهاي مالي خود را برطرف كند؟ آيا تصميم بر اساس موردبندي تعيين مي‌شود. گاهي پروژه‌اي كه سايت آن بسيار كوچك است با شكست مواجه مي‌شود اما مي‌تواند موفق باشد اگر سايت آن بزرگ‌تر در این نظر گرفته شود.

۴ – ۴ جريان ترافيك:
دسترسي به سايت چگونه است؟ سرعت ترافيك به چه اندازه است؟ خيلي سريع است يا خيلي كند؟ آيا در این امتداد خروجي راست‌گرد واقع شده و يا با مشكل خروجي چپ‌گرد روبروست؟ آيا خروج به آساني صورت مي‌گيرد يا به كندي؟ سايت مورد نظر بايد از نظر دسترسي سهل‌الوصول باشد و حداقل از يك بزرگراه و ترجيحا از دو بزرگراه يا بيشتر دسترسي به آن ممكن باشد چرا كه بايد با اتومبيل‌هاي عبوري برخورد داشته باشد. حضور باكفايت و توانايي بزرگراه‌هاي نزديك در این مقابل رشد ترافيك عبوري پس از ايجاد مركز خريد ني زاز اهميت بسياري برخوردار است. مساحت و شكل مناسب براي به اجرا درآوردن طرحي مناسب با حجم فضاي فروش و نيز براي تأمين پاركينگ مورد نياز نيز موردنظر است. جايي كه ميزان سطح محدود است و ارزش زمين اقتضا مي‌كند مي‌توان با توجه به ايجاد پاركينگ‌هاي دو يا چند طبقه سايت را بررسي كرد. سايت بايد براي عملكردهاي پيشنهادي قابل تقسيم‌بندي باشد يا حداقل راهي براي ايجاد اين تقسيم‌بندي‌ها وجود داشته باشد. تسهيلات شهري مورد نياز موجود باشد يا بتوان با هزينه‌اي حداقل آن‌ها را پديد آورد. وضعيت مناسب زمين ازجمله حضور صخره، مرداب، چشمه‌ها و … كه مي‌تواند از نظر هزينه مشكلاتي را به وجود آورد.

۴ – ۵ عوامل مؤثر بر طراحي سايت:
تصميم‌گيري‌هاي فضايي براي اين امر و هم‌چنين ساير فعاليت‌هاي ممكن كه در این برنامه‌ريزي براي دستيابي به بهترين وضعيت سايت بايد منظور شود به شرح زير است:
– حفاظ در این اطراف سايت براي جلوگيري از جريان باد
– نمايش فعاليت‌هاي تجاري در این معرض بيشترين ترافيك پياده
– ايجاد آرامش و آسايش حداكثر براي خريدار و فروشنده
– رسيدن به ايده‌هاي سرمايه‌گذاري، زيبايي، بنايي منحصر به فرد
ايجاد سيركولاسيون سايت اهميت دارد. اين سيركلاسيون بايد به آساني با پاركينگ نزديك فروشگاه‌ها در این ارتباط باشد. بايد به حد كافي فضاي پاركينگ در این نظر گرفته شود تا مشتري به آساني بتواند براي خود جايي پيدا كند. ورود و خروج به اين فضا بايد بسيار آسان و از هر خطري كه به دور باشند ترافيك، ابعاد سايت و ديد به عنوان احكام اصلي يك سايت مناسب شناخته مي‌شود.

۴ – ۵ ترافيك :
تدارك دیدن بهترين محل براي نمايش حداكثر فروشگاه‌ها عاملي در این جهت تضمين حجم فروش است. نواحي تجاري واقع در این حومه اغلب به ترافيك سواره اتومبيل اهميت مي‌دهند و اين ارزشي است كه اگر با دقت در این آن بنگريم روشن مي‌شود كه اتومبيل خود عامل خريد نيست و فقط وقتي كه راننده اتومبيل گران‌قيمت خود را ترك مي‌كنند به پياده‌اي بدل مي‌شود كه او خريدار است. بنابراين اگر معمار قصد دارد در این مركز خريد براي افزايش ترافيك پياده بكوشد لازم است ترافيك خريد را به صورت پياده شكل دهد به طوري كه راه رفتن از فروشگاه ديگر. مركز خريدي زنده يا سيركولاسيون مناسب را پديد اورد. درجات جدايي كامل ميان محل وسايل نقليه و پياده‌روها به اندازه مركز خريد بستگي دارد در این يك ساختمان تجاري ساده اين جدايي فقط بعد از ورود مشتري به فروشگاه اثرگذار خواهد بود. اگر با دو ساختمان روبرو شويم ممكن است بتوانيم پياده‌روهاي جداگانه‌اي را نيز ميان آن‌ها ايجاد كنيم كه در این مركز تجاري متوسط شانس ايجاد چنين پياده‌روهايي بيشتر است. در این مركز خريد ناحيه‌اي ايجاد اين فاصله هميشه مقدور است و بايد حتما در این نظر گرفته شود. حتي در این مركز كوچك‌تر مانند مراكز خريد همسايگي ممكن است بتوان به جدايي صددرصد دست يافت به اين معنا كه محل‌هاي عبور پياده با land scape ديواره‌هاي كوتاه باغ و يا وسايلي شبيه به آن از محل پارك اتومبيل‌ها جدا مي‌شود.

۴ – ۶ تأثير اقليم در این طراحي مجتمع تجاري:
واژه اجراي طراحي اقليمي به تكنيك‌هاي ساختماني خاص گفته مي‌شود كه هدف آن‌ها كاهش هزينه‌هاي گرمايش و سرمايش با استفاده از جريان‌هاي انرژي طبيعي براي ايجاد شرايط آسايش در این ساختمان‌ها است. در این معماري سنتي ايران ساختمان بر اساس موقعيت جغرافيايي خويش از طريق سقف‌ها كم نمودن سطوح خارجي در این مقابل تابش مستقيم آفتاب، احداث سايبان‌هاي مناسب هر منطقه، بادگير زيرزمين‌ها، حياط‌هاي مركزي، جان‌پناه‌هاي سايه‌گستر، پنجره‌هاي رو به آفتاب، انتخاب مصالح مناسب سقف‌ها، ديوارها و … چنان با محيط خارج مقابله مي‌نمايد كه بهترين آسايش فضاي داخلي را بدون استفاده از دستگاه‌هاي پيچيده انرژي و آلوده‌كننده ميسر مي‌سازد. حال اگر معماري امروزه كشور با شناختي علمي از مصالح جديدي كه در این دسترسشان قرار دارد و با توجه به شرايط اقليمي و عملكردهايي كه در این اثر پيشرفت تكنولوژي و طريقه زندگي انسان در این زمان دستيابي به الكترونيك و فضا به وجود آمده است و مطابقت آن‌ها با يكديگر عمل نمايند در این واقع دانش و روندمعماري سنتي را در این بناهاي جديد به كار گرفته‌اند.
هرچند در این ساختمان‌هاي بزرگ به دليل كاهش سطح خارجي نسبت به حجم مورد پوشش تأثير عوامل اقليمي بر آن كاهش مي‌يابد و مهم‌تر اين كه در این اين گونه ساختمان‌ها عوامل ديگري از قبيل روابط داخلي مي‌تواند تأثير مهمي در این هماهنگ ساختن و اقليم و هم‌چنين در این تعديل انتقال شرايط بحراني هواي خارجي به داخل ساختمان داشته باشد.

۴ – ۶ – ۱ تابش خورشيد
۱- ازدياد انعكاس زمين و سطوح بيرون از پنجره‌هاي مقابل آفتاب زمستان كاهش انعكاس زمين و سطوح بيرون از پنجره‌هاي رو به آفتاب تابستان. سطح نامنظم يا خشن بوته‌كاري به جلوگيري از تابش آفتاب كمك مي‌كند و باعث انعكاس كمتري حتي از يك سطح گياهي مانند چمن مي‌شود.
۲- استفاده از ناهمواري‌هاي روي زمين
۳- ساختمان‌هاي مجاور و گياهان براي ايجاد سايه در این تابستان
درختان بلند در این سمت جنوب جهت سايه‌اندازي روي ديوار و سقف مناسب مي‌باشند. در این سمت غرب از گياهان زياد بوته‌ها و پرچين‌ها استفاده كنيد تا مانعي در این مقابل آفتاب بعدازظهر باشد. اضافه كردن داربست سايه‌باني از چند جهت مي‌تواند مفيد باشد نه تنها اين سايه‌بان روي ديوار سايه مي‌اندازد بلكه مانع انعكاس نور از سطح زمين به ديوار مي‌شود.
۴- گياهان براي سايه در این تابستان درختان برگ پهن بهترين نوع سايبان هستند. زيرا ساختمان را در این تابستان محافظت مي‌كنند و در این زمستان با از دست دادن برگ‌هايشان امكان استفاده از خورشيد را مي‌دهند و در این طرف جنوب بايد درختان بلند انتخاب شوند درختان انبوه و كوتاه قد و هم‌چنين بوته‌هاي بلند در این قسمت غربي ساختمان مناسب هستند.
درختان هميشه سبز براي سايه روي ديوارهاي غربي مي‌تواند مناسب باشد. خصوصا اگر جهت باد زمستاني از قسمت غرب و شمال‌غرب باشد عملكرد اين دو درختان دو چندان مي‌شود.

۵- شكل و نحوه قرارگيري ساختمان به منظور افزايش ميزان استفاده از خورشيد در این زمستان
۶- شكل و جهت دادن به بدنه ساختمان به منظور كاهش اثر آفتاب تابستان
۷- ذخيره انرژي حرارتي در این ديواره‌هاي مقابل تابش آفتاب
۸- ايجاد نواحي داخلي آفتاب‌گير جهت استفاده حداكثر از حرارت خورشيد
مي‌توان يك فضاي خورشيدي طراحي كرد تا جذب حرارت خورشيد را به حداكثر مانند يك گلخانه متصل به ساختمان و يا يك حياط مركزي سرپوشيده با سطوح شيشه‌اي باشد.
۹- تأمين سايه براي ديواره‌هايي كه رو به آفتاب تابستاني هستند
۱۰- استفاده از مواد منعكس‌كننده حرارت بر روي سطوح مقابل آفتاب تابستان
۱۱- به حداقل رساندن بازشوها در این جهت شمالي، شرقي و غربي
۱۲- افزايش پنجره‌هاي رو به جنوب
۱۳- استفاده از پنجره‌هاي سقفي براي جذب انرژي خورشيد و نور طبيعي
۱۴- ايجاد سايه براي پنجره‌هاي رو به آفتاب تابستان
۱۵- ايجاد حياط مركزي و ويد اصلي سرپوشيده با توجه به شرايط غيرقابل پيش‌بيني
۱۶- شكل ساختمان جهت ايجاد حداكثر تابش به درون ساختمان
۱۷- قرارگيري عناصر حفاظتي و بالكن و ايوان باز
۱۸- پلكاني كردن طبقات براي پرهيز از نور مستقيم آفتاب
۱۹- شكل بنا موازي با اشعه خورشيد
۲۰- نورگيرهاي سقفي منابع كارآمد نور طبيعي
۲۱- پنجره‌هاي فرعي برجك‌هاي نورگير داخلي، نورگيرها و برجك‌هاي نورگير پشت بامي، نور طبيعي متعادل قوي به تمام فضا مي‌بخشد.

چكيده :
مراکزتجاری_تفريحی به مفهوم کلي به محلي سرپوشيده و يا روبازي اطلاق مي‌گردد که تعدادي فروشگاه را شامل گرديده که اين فروشگاه ها مي توانند ازيک يا چند صنف مختلف تشکيل گردند. آن چه مراکز خريد، پاساژها و ديگر اماکن تجاري جديد را از بازارها متمايز مي‌کند، نبود فضاها و مکان هاي غير تجاري در این اين مراکزاست. معماران و شهرسازان به عنوان توليدکنندگان فضا نيازمند توجه به خواسته‌هاوانگيزه هاي مصرف کنندگان مي باشند.

تغيير ماهيت تجاري فضاهاي مراکز خريد و پاساژها از کارکرد صرف تجاري به مراکز تجاري-تفريحي و ايجاد فضاهايي براي اوقات فراغت و تفريح در این اين گونه مراکز از ساليان گذشته در این کشورهاي توسعه يافته رواج يافته ، در این چند سال اخير نيز در این کشور ما رايج شده است.
بسياري از مراکز تجاري به ويژه آن هايي که از نظر موقعيت دسترسی در این مجاورت محلات مسکوني و پرازدحام واقع نشده‌اند ، با ايجاد فضاها و مکان هايي براي اوقات فراغت و استراحت مراجعه کنندگان ،نيازهاي يک جامعه مدرن شهري را مدنظر قرار داده اند. لذا در این ارائه اين پروژه که در این شهرستان سقز واقع شده سعي شده با توجه به اين موضوع يک مجتمع تجاري_تفريحي طراحي شود که علاوه بر اين نيازهاي ساکنان آن مناطق و کم کردن سفرهاي درون شهري براي شهروندان آن ناحيه ، فضايي تفريحي را نيز براي مراجعه کنندگان فراهم آورد. اين پروژه شامل فضاهاي مختلف از جمله قسمت های تجاري ، رستوران ، کافي شاپ ، فست مهد کودک ،سالن های ورزشی،آمفی تاتر،شهر بازی و … مي‌باشد و با توجه به ايده طرح که حرکت و پويايي سعي شده که اين فضاها بصورتی طراحي شود تا احساس تحرک و پويايي بيشتري را در این حين بازديد به مراجعه کنندگان القا کند.

بخاطر دستيابی به کارکردها و عملکردهای مناسب چنين مجموعه‌ای نمونه‌های چندی از بناهای مشابه مورد بررسی قرار گرفته اند و روش های طراحی و ويژگی های خاص هر يک بيان شده است و نيز بررسی لازم در این مورد نيازها و عملکردهای گوناگون و نيز مقولات مختلفی که در این امر طراحی تأثيرگذار است، صورت پذيرفته است. در این نهايت سايت مورد نظر تحليل و بررسی شده و طرح پيشنهادی بخاطر آن اراﺋه گرديده است.


گرداوری شده : جدید نیوز

دانلود رساله مجتمع تجاری تفریحی

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز