خانه » دانلود 96 » پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

تبیلغات

پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

در این مطلب از سایت جدید نیوز در مورد مطلب

پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

دانلود پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست در این قالب word با کیفیت بسیار خوب در این ۱۸۳ صفحه به صورت کامل و آماده به قیمت ۸۵۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

The childrens house is an unmarried man - پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

پایان نامه خانه کودکان بی سرپرست

مقدمه

بی سرپرستی تنها به معنای بی‌سرپرست بودن نیست، بلکه یک خلاء است که در این تمامی ابعاد زندگی یک شخص ریشه می‌دواند کودکانی که قربانیان خشونت و رفتارهای ناصحیح اجتماعی اند خود و جامعه را قربانی می‌کنند و این تنها یک موضوع پیش پا افتاده احساسی نیست  و نیازمند توجه و رسیدگی جامعه به این امر خطیر می باشد.در این شکل گیری شخصیت کودک علاوه بر تاثیر پدر و مادر و خانواده در این مرحله بعد، عامل سازنده محیط و جامعه است.

قبل از شروع بحث بهتر است به چند مفهوم کلی اشاره کنیم:

خانواده: خانواده کلمه فارسی است که در این کتب لغت به معنای نزدیکان، اهل خانه، دودمان، فامیل و خاندان آمده و مورد نظر ما از خانواده، عبارت از والدین و فرزندان به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماع می‌باشد خانواده عبارت است از اجزایی جدا از هم یعنی پدر، مادر و فرزند که خمیر مایه وحدت آن،عطیه الهی تحت عنوان (عاطفه) می‌باشد خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است.

یتیم: (یتیم) کلمه‌ای است عربی که در این مورد انسان، کودک پدر از دست داده را گویند وقتی پسر بچه بالغ گردد یا دختر بچه ازدواج کند، دیگر آن‌ها را یتیم نمی‌خوانند مگر به طور مجاز فرزندان.

بی‌سرپرست: فرزندانی هستند که به نحوی از سرپرستی موثر خانواده محروم مانده‌اند و به منظور جلوگیری از آسیب پذیری و بی‌پناهی و سرگردانی و عواقب آن، در این واحدهای مختلف شیرخوارگاه، شبه خانواده، خانه فرزندان، شبانه‌روزی و مجتمع خدمات حمایتی به طور شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند.

شیرخوارگاه: به محلی اطلاق می‌شود که از فرزندان پذیرش شده در این سنین نوزادی تا پایان شش سالگی، نگهداری نموده و آنان را تحت تعلیم و تربیت قرار می‌دهد.

شبانه روزی: به مکان بسته‌ای که مجموعه‌ای از فرزندان دور از خانواده در این آن زندگی می‌کنند، شبانه‌روزی گفته می‌شود پرورشگاه،دارالایتام، شبه خانواده و کانون کودک نیز واژه‌هایی همردیف شبانه‌روزی می‌باشند به بیان دیگر، شبانه روزی مکانی است در این برگیرنده مجموعه افرادی که به نحوی از عامل واسطه عاطفه الهی خود، یعنی والدین جدا مانده‌اند.

دانلود پایان نامه خانه کودکان بی سرپرست

فصل اول

دلایل و اهمیت انتخاب موضوع

شناخت کودکان، ترکیبی از عوامل جسمانی و اجتماعی است. رفتار و تجربیات یک کودک تا میزان زیادی بستگی به عوامل زیستی، جنینی، جسمانی و بالاخره عوامل محیطی و اجتماعی دارد. عدم توجه به هریک از عوامل تاثیرگذار در این واکنش و تبدیل عوامل جسمانی و مهمتر از همه روحی روانی کودک تاثیر چشم گیر دارد و لطمه های جبران ناپذیری را منجر می شود.

یکی از موارد مهم در این رفع این نیازها فضایی است که کودک در این آن رشد می کند. فضا و محیط هم در این پرورش جسمی و هم رشد و بالندگی روحی روانی کودکان تاثیر گذار است.

برآورد هر یک از نیازهای تاثیرگذار در این رشد کودک نیازمند فضایی است تا عوامل و ابزار برآورد نیازها را در این خود جا دهد و شرایط مورد نیاز را فراهم آورد.

معماری به عنوان رشته ای که کیفیت فضایی و محیط را بخاطر ما تعریف می کند قادر است با برخوردی صحیح با موضوع و با در این نظر گرفتن شرایط استفاده کنندگان به ایده ای صحیح دست یابد و آن را در این قالب طراحی مناسب اجرا کند. به این ترتیب توجه ما به این مراکز و فضاهای مورد نیز در این راستای این هدف و معماری آنها معطوف می شود.

این مراکز به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

مراکز ارائه خدمات به کودکان عادی ( بیمارستان کودکان، مهد کودک، کانون پرورش فکری. فرهنگسرای کودک، دبستان و …)

مراکز ارائه خدمات به کودکان با شرایط خاص (کانون اصلاح و تربیت کودکان، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست، شیر خوارگاه، مراکز نگهداری کودکان معلول جسمی و حرکتی، مدارس کودکان استثنایی و …)

این مراکز مجموعه هایی هستند که به دلیل عدم توجه به نیازهای اولیه کودکان ناگزیر از ایجاد آنها هستیم. این مراکز و فضاها نه تنها وظیفه رفع نیازهای اولیه کودکان را بر عهده دارند بلکه وظیفه پرورش، بازپروری، نگهداری و تامین آنها را که معمولاً خانواده عهده دار آن است بر عهده دارند. بنابراین این مراکز ویژگی های خاصی دارند که توجه ویژه ای می طلبند و طراحان این فضاها باید آنها را در این نظر داشته باشند.

کودکانی که در این این مراکز نگهداری می شوند کودکانی رها شده و بی سرپرست هستند که در این بین آنها کودکانی نیز دیده می شوند که از معلولیت های ذهنی و جسمی رنج می برند این کودکان نه تنها از حمایت خانواده بلکه از حمایت جامعه نیز برخوردار نیستند. در این مواردی نیز که جامعه به حمایت از آنها اقدام کرده است، حتی درصد کمی از نیازهای آنها را نیز نتوانسته است برآورده کند.

بازدید از مراکز نگهداری این کودکان نیز بیانگر این مطلب است. اغلب این مراکز از امکانات مورد نیاز برخوردار نیستند. در این مواردی هم که از لحاظ امکانات فیزیکی تا حدودی قابل قبول بوده اند، جو عاطفی و روانی حاکم بر این مراکز سؤال برانگیز بوده است.

در این نهایت با توجه به موارد گفته شده طراحی مجموعه ای اقامتی- مراقبتی با امکانات و استانداردهای لازم بخاطر کودکان بی سرپرست مد نظرم قرار گرفت که البته امکان ارائه خدمات به کودکان عادی به منظور ایجاد ارتباط این مراکز با جامعه را دارا باشند.

بی سرپرستی و دلایل سپردن کودکان به مراکز شبانه روزی

عواملی که باعث می کردند کودکان از طریق خانواده و یا سایر مراجع ذی صلاح و در این مراکز شبانه روزیها مورد پذیرش و نگهداری قرار گیرند به ۲ دسته کلی تقسیم می شوند :

۱-۶-۲ : عوامل طبیعی :

جوامع بشری همواره با حوادث و بلاهای طبیعی از قبیل سیل ، زلزله، قحطی ، خشکسالی، گرسنگی و… مواجه بوده که بر اثر آن تعدادی از کودکان ، والدین و اقوام خود را از دست می دادند و بی سرپرست می شدند و در این نتیجه جامعه و دولت موظف بودند به نحوی از آنان سرپرستی و حضانت نمایند . این حوادث با همه تلخی ها و ناگواری هایی که در این پی دارد، خوشبختانه از لحاظ پذیرش و نگهداری کودکان بی سرپرست توسط بستگان ، فامیل و مردم خوب و انسان دوست، جای خوشحالی و خوشنودی است ( مانند زلزله خرداد ماه سال ۱۳۷۰ گیلان و زنجان)

۲-۶-۲ : عوامل غیر طبیعی :

این دسته از عوامل که بیشتر در این غالب عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی و به لحاظ عدم کارکرد و انجام درست و صحیح وظایف خانواده و اجتماع در این قبال خود و یکدیگر رخ می نمایاند، عدیده و متنوع می باشد. اکثر پذیرش های کودکان در این واحدهای بهزیستی به همین دلایل می باشد.

۱٫ مجهول المکان بودن والدین

۲٫ طلاق و جدایی والدین از هم

۳٫ فوت والدین یا یکی از آنها

۴٫ ترک خانواده توسط پدر

۵٫ اعتیاد والدین یا یکی از آنها

عدم صلاحیت اخلاقی ، اجتماعی والدین

۷٫ بیماری صعب العلاج والدین

۸٫ فقر اقتصادی والدین

۹٫ مفقود الاثر بودن والدین

۱۰٫ وجود نابسامانی ، آشفتگی و ناسازگاری

۱۱ . خیانت والدین نسبت به هم

۱۲ . اختلاف اعتقادی و طبقاتی والدین

۱۳ . کثرت فرزندان در این خانواده

۱۴ . وجود ناپدری در این خانواده

۱۵ . وجود نامادری در این خانواده

  1. ۱۶٫ ازدواج مجدد والدین

۱۷ . زندانی بودن والدین یا یکی از آن ها

  1. محل زندگی و مسکن نامناسب
  2. فرار کودکان از خانواده به لحاظ داشتن خانواده خشن، مستبد وبی ثبات
  3. طرد و رها کردن کودکان در این مجامع و معابر عمومی)صنعتی نیا، ۱۳۷۰)
  4. عامل فوق از عوامل پذیرش کودکان بی سرپرست در این مراکز بهزیستی اند و همان طور که ملاحظه می شود همه آنها ناشی از خانواده نابسامان در این جهات و ابعاد کلی و مختلف است یعنی زمینه ساز بسیاری از سعادتها و شقاوت های جامعه خانواده است.

Treatise on the complex of children without children - پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

رساله مجتمع کودکان بی سرپرست

تاریخچه کودکان بی سرپرست در این  ایران

شواهد تاریخی نشان می دهد که در این ایران تا قبل از اسلام ، با تمام تبعیضاتی که درباره ایتام فقیر و ناتوان اعمال می شد جامعه از وجود مراکزی جهت حفظ و نگهداری کودکان بی سرپرست بری بوده و خانواده ها بنا بر سنت دیرینه مذهبی کودکان یتیم را نگهداری می کردند . بعد از ظهور اسلام و گسترش آن در این ایران همانطور که مردم ایران دین الهی اسلام را با آغوش گرم پذیرفتند اصول اخلاقی و انسانی آن را نیز به  دیده منت قبول کردند و رفته رفته در این نگرش مردم به حمایت از محرومین و ناتوانان تحولاتی مثبت پدید آمد .

از چگونگی شکل گیری و تاسیس مراکز پرورش ایتام در این ایران سابقه مدونی وجود ندارد . بر اساس مدرک تاریخی موجود تا سال ۱۲۸۰ هجری شمسی این گونه مراکز در این ایران تاسیس نشده بود . قسمتی از کتاب ابراهیم بیگ خطاب به وزیر داخله، موید عدم وجود مرکزی به نام دارالایتام جهت نگهداری و پرورش کودکان بی سرپرست می باشد .

از حدود صد سال قبل با ورود برخی مطالب از غرب به ایران پدیده پرورشگاه نیز به ایران وارد شد و بطوریکه اسناد نشان می دهد در این بیش از هشتاد سال قبل در این ایران پرورشگاه وجود نداشته است و تنها یک محل آن هم توسط دولت آلمان در این شهرستان خوی به همین منظور ایجاد شده بود . چنانکه در این سفر نامه ابراهیم بیگ مشاهده می شود اولین بار فکر ایجاد پرورشگاه در این ایران را ناصرالدین شاه از مسافرت فرنگ آورده و نشانه هایی از آن در این سفرنامه ابراهیم بیگ به چشم می خورد . اسناد مجلس شورای ملی سابق نشان می دهد در این مجلس اول موضوع تاسیس پرورشگاه مطرح شده است که به نام مجلس و با کمک نمایندگان تاسیس شود .

به همین منظور در این سال ۱۲۸۲ هـ . ش لایحه ای توسط محقق الدوله نماینده تجار جدید به مجلس فرستاده شد و صورت مذاکرات دوره اول مجلس شورای ملی ذکر شده است . نظر به اینکه تا تاریخ ذکر شده سندی از ایجاد پرورشگاه رسمی و گسترده نبود و مراکز غربی هنوز در این ایران پا نگرفته بودند پرورشگاه های خیریه کوچک خصوصی مانند پرورشگاه محمدی قم ، پرورشگاه یتیمان رشت ، دارلایتام بابل، پرورشگاه جعفری در این جدید و دهها پرورشگاه کوچک دیگر با نظارت مردم خیر تشکیل شده بود .

هنگامیکه اولین قانون بلدی شهرداری کشور که در این سال ۱۲۸۳ هجری شمسی به تصویب رسید نگهداری اطفال سر راهی از جمله وظایف شهرداری محسوب شد . از رو اولین دارالایتام در این سال ۱۲۸۹ شمسی در این دروازه قزوین و اولین دارالرضاعه ( شیرخوارگاه ) نیز در این دروازه دولت ایجاد شد و تا سی سال بعد همین دو محل بخاطر اینگونه اطفال تعیین شده بود .

هنگامیکه در این سال ۱۲۹۶ ش جمعیت شیر و خورشید  سرخ ایران بنیان گذاری شد ، در این کنار وظیفه هایی که جمعیت های همانند آن در این سراسر جهان به عهده می گیرند بخاطر خود وظیفه هایی  دیگر نیز در این نظر گرفت که از آن جمله تاسیس پرورشگاهها است .

در این سال ۱۳۲۴ شمسی پرورشگاه دروازه دولت به نام بنگاه مستقل پرورشگاه کودکان واکنش نام داد ولی شیرخوارگاه کماکان به فعالیت خود به شکل قبلی ادامه داد . در این سال ۱۳۳۲ خانم پروین دولت آبادی ۵۴ نفر از فرزندان یتیم پرورشگاه شهرداری را به باغی واقع در این امین آباد برد و محلی را به نام بنگاه پرورش کودک ایجاد کرد . در این سال ۱۳۲۸ شمسی بنگاه پرورش کودک که تعداد کودکان آن به هفتصد نفر می رسید به تفکیک دختران از پسران پرداخت و دختران در این محل سی متری چهارراه لشگر مستقر شدند .

در این سال ۱۳۴۱ شمسی اولین دارالایتام که در این سال ۱۲۹۸ شمسی در این دروازه قزوین جدید تاسیس شده بود با بنگاه پرورش کودک ادغام و سازمان تربیتی شهرداری جدید با اساسنامه جدید تبدیل به سازمان تربیتی شهرداری پایتخت گردید . هدف کلی این سازمان عبارت است از اجرای وظایفی که به موجب بند ۶ و بند ۲۳ از ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ، بخاطر تاسیس پرورشگاهها  ، شیرخوارگاه ها کودکستانها و مراکز نگهداری اطفال بلاصاحب و سر راهی مقرر گردیده است .

در این سال ۱۳۴۹ شمسی شورای عالی سازمان تربیتی شهرداری پایتخت تصمیم گرفت که نام پرورشگاه را به شبانه روزی واکنش دهد در این سال ۱۳۳۸ هجری شمسی بعد از ایجاد آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی و تربیت مددکاران در این ایران توجهی به وضع نگهداری اطفال یتیم شد .

موسساتی که قبل از انقلاب عهده دار نگهداری و حضانت از کودکان بودند :

  • پرورشگاه های وابسته به شهرداری ها شامل ، شبانه روزی ها ، شیرخوارگاه ها کانون های کودک
  • جمعیت خیریه فرح پهلوی
  • انجمن حمایت از کودکان
  • پرورشگاه های جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران
  • کانون کار آموزی وابسته به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی
  • پرورشگاههای ایتام شاهپور
  • بنگاه صغار دادگستری
  • پرورشگاه هایی که توسط افراد خیر و نیکوکار متمکن تاسیس گشته بودند .

توزیع سازمانها و موسسات متولی امر حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست ، پیش از انقلاب اسلامی

 

سازمانها تعداد شعبه ها در این کشور وضعیت وابستگی تعداد تخمینی مدد جویان تحت پوشش
انجمن ملی حمایت کودکان ۱۰۵ دفتر فرح پهلوی ۶۱۷۶
سازمان ملی رفاه خانواده ایران ۳۰ سازمان زنان – اشرف پهلوی ۸۰۰۰
مرکز رفاه خانواده ایران ۲۶۵ دانشکده خدمات اجتماعی پهلوی ۶۳۰۰۰
برنامه حمایت از خانواده های بی سرپرست ۲۱۶ بنیاد نیکوکاری اشرف ۲۵۰۰۰
سازمان تربیتی شهرداری جدید ۱۹ شهرداری جدید ۷۰۰
سازمان بهزیستی و آموزشی کودکان و نوجوانان ۸۰ جمعیت خیریه فرح ۸۵۰۰
جمع ۷۱۵ __ ۱۱۱۳۷۶

فهرست پایان نامه خانه کودکان بی سرپرست :

مقدمه ۷
بی سرپرستی و دلایل سپردن کودکان به مراکز شبانه روزی ۱۰
تاریخچه کودکان بی سرپرست در این ایران ۱۱

فصل دوم ۱۵
مشکلات هویتی- شخصیتی: ۱۶
روشهای نگهداری و سرپرستی کودکان در این ایران: ۱۸
فرزند خواندگی: ۱۸
۱۰-۲ : مقایسه عملکرد خانه و پرورشگاه ۲۰
۱-۱۰-۲ : عملکرد خانه و پرورشگاه: ۲۰
۱۱-۲ : واحدهای نگهداری کودکان بی سرپرست: ۲۲
۱-۱۱-۲ : شیرخوارگاه: ۲۲
بررسی نقش خانواده ۲۳
تفاوت در این ابعاد: ۲۳
تفاوت در این کارکرد ۲۳
سایر کارکردها: ۲۵
کارکرد فرهنگی: ۲۵
انتقال آگاهانه ۲۵
کارکرد تعلیم و تربیت ۲۵
نکته: ۲۵
واکنش کارکردهای خانواده و مشکلات حاصل از آن: ۲۶

فصل سوم ۲۷
نمونه های موردی ۲۷
۱-۳ : انواع روشهای مراقبتی: ۲۸
۱-۱-۳ : روشهای مراقبتی رایج در این دنیا: ۲۸
۱-۱-۱-۳ : خانواده های فاستر: ۲۸
۲-۳ : روش های رایج و مراکز نگهداری در این ایران: ۲۹
۱-۲-۳ : پرورشگاه های وابسته به شهرداری ۲۹
۶-۳ : نمونه های فعالی در این ایران ۳۵
۱-۶-۳ : شیرخوارگاه آمنه: ۳۵

فصل چهارم ۴۰
شناخت کودک ۴۱
۱-۴ :مفهوم دوران کودکی ۴۱
تطابق : ۴۶
۴-۴ : شناخت مراحل رشد و خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۶ سال ( پیش‏دبستانی ) ۵۰
۱-۴-۴ : خصوصیات جسمی ـ رفتاری کودکان ۱ تا ۲ ساله . ۵۰

فصل پنجم ۵۹
آموزش کودکان ۶۰
۱-۵ :تعلیم و تربیت ۶۰
۱-۱-۵ : مفهوم تعلیم و تربیت ۶۰
۲-۵ : فعالیت های هنری کودکان و ویژگی های آن ها ۶۸
۱-۲-۵ : ادبیات کودکان ۶۸
۱-۱-۲-۵ : تعریف ادبیات کودکان ۶۸

فصل ششم ۷۳
۶- کودک و معماری ۷۵
۱-۶ :کودکان چگونه فضایی را دوست دارند؟ ۷۵
۲-۱-۶ : فضاهای جذاب کودکان: ۷۷
– محیطی با فضای کافی: ۷۷
– اتاق همگانی: ۷۸
۲-۶ : کیفیت فضاها ۸۰
– نمای خانه: ۸۰
– ورودی های دعوت کننده: ۸۱
– فرم های آشنا: ۸۱
– چوب ۸۱
۳-۶ : قواعد و معیارها ۸۲
۱-۳-۶ : ابعاد جسمانی کودکان: ۸۲
فضاهای فعالیت و رشد: ۸۵
۴-۶ : فضاها، ویژگی ها، نیازها، تجهیزات فضایی: ۸۶
۱-۴-۶ : ورودی ۸۶
فضای فعالیت های انفرادی: ۸۹
فضای خواندن و گوش کردن: ۸۹
فعالیت هنر: ۹۰
فضای تدریس خصوصی: ۹۰
خانه عروسکی: ۹۰
شرایط دمایی و هوایی مناسب ۹۵
تجهیزات: ۹۶
بازی و زمین بازی کودکان: ۱۰۲
۱۶-۶ : استاندارد ابزارهای بازی: ۱۰۴
– نرده ها: ۱۰۴
– سرسره ها: ۱۰۸
سکوی بالای سرسره: ۱۰۸
زاویه سرسره: ۱۰۸

فصل هفتم ۱۱۳
بررسی وضعیت کلی شهر جدید ۱۱۵
مقدمه ۱۱۵
جغرافیای منطقه جدید ۱۱۵
جمع آوری اطلاعات و بررسی در این مورد جدید قدیم و جدید جدید ۱۱۷
ویژگیهای محیطی منطقه جدید ۱۲۰
موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ۱۲۱
ویژگیهای اقلیمی و جوی : ۱۲۱
دما و تغییرات آن : ۱۲۱
بارش و میزان بارندگی ۱۲۳
§ میزان بارندگی ۱۲۳
رطوبت نسبی هوا ۱۲۵
مقدار رطوبت نسبی ۱۲۵
باد : ۱۲۶
تبخیر : ۱۲۶
تعداد روزهای یخبندان : ۱۲۶
تابش آفتاب : ۱۲۸
موقعیت تابش خورشید ۱۲۹
تابش آفتاب ۱۲۹
– وزش باد ۱۳۳
نسبت اهمیت وزش باد در این جهات مختلف ۱۳۶
-۹- بادهای غالب ۱۳۸
۴-۱۰- سرعت و جهت باد ۱۳۹
۴-۱۱- درجه حرارت ورطوبت نسبی ۱۴۰
– دما و رطوبت هوا ۱۴۰
بارندگی ۱۴۲
– شرایط حرارتی هوا در این فضای آزاد ۱۴۵
جهت قبله ۱۴۹
تاثیرات عوامل و ویژگی های اقلیمی برمطالعات پروژه ۱۵۰
تعیین فرم ساختمان ۱۵۱
انتخاب جهت استقرار ساختمان ۱۵۱
تهویه مورد نیاز ۱۵۲
شناخت و بررسی عرصه طرح ۱۵۳
سایت شناسی ۱۵۳
پلان محدوده سایت ۱۵۴
محدوده سایت و نشانه گذاری تصاویر ۱۵۵
تصاویر داخلی از سایت ۱۵۷
باد غالب : غربی ۱۵۸
جهت وزش باد مطلوب در این سایت ۱۵۹
پلان کاربریهای محدوده سایت ۱۵۹
۲-۱-۸ : فضاهای عمومی: ۱۶۰
-فضاهای سرپوشیده ۱۶۰
دیاگرام ۱۶۵
اقداماتی بخاطر بهبودی فضاها: ۱۷۰
حس های بچه گانه ۱۷۱
حرکات ۱۷۱
مقیاسها ۱۷۱
پلان های پروژه : ۱۷۳
منابع و ماخذ ۱۸۰

جهت دانلود پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست از فرم زیر اقدام نمایید.


گرداوری شده : جدید نیوز

پایان نامه معماری خانه کودکان بی سرپرست

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز