خانه » دانلود 96 » پایان نامه معماری خانه کودک

تبیلغات

پایان نامه معماری خانه کودک

پایان نامه معماری خانه کودک

در این مطلب از سایت جدید نیوز در مورد مطلب

پایان نامه معماری خانه کودک

دانلود پایان نامه معماری خانه کودک در این قالب word با کیفیت بسیار خوب در این ۱۲۰ صفحه به قیمت ۹۹۰۰ تومان که لینک دانلود بلافاصله بعد از پرداخت نمایش داده می شود.

توضیحات تکمیلی پایان نامه معماری خانه کودک

ضرورت و اهمیت موضوع :

سرنوشت انسان از دوران کودکی با محیط و فضای اطراف ما عجین گشته است .عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در این ۶ سال اول زندگی او شکل می گیرد بنابراین توجه به نیازهای کودکان در این این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای بخاطر بروز رشد نیازهای آنها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در این جهت فراهم آوردن شرایط مطلوب بخاطر رشد جسمی ذهنی و عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعدادها و علایق آنها ونیز فضایی بخاطر آماده یازی کودک بخاطر ورود به دبستان را مشخص می نماید.

در این پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به سمتی سوق دهیم که نسبت به محیط اطراف خود کاملا کنجکاوی نشان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند . باید توجه کرد که شرایط فیزیکی تاثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار دارد . امروزه ساختمانهایی که به بعنوان کودکستان از آنها استفاده میشود عموما با کاربری مسکونی و کربری های دیگر بوده اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند .
بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باید نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیر قرار داده و از طریق هم در این آموزش او شرکت کنند و هم محیطی با طراوت بخاطر وی به وجود آورد.

هر کودکی بر روی کره زمین زمانی آرزوی دنیای پاکتر را در این دل پرورانده است دنیایی مبرا از رازهای زندگی و در این عوض داشتن یک باغ جادویی، امن که مکانی بخاطر تفریح و تماشای بی پلیان انسانها و محیط پیرامونشان در این تاثیر پذیری متقابلند. کودکان به سبب محدودیت های جسمی و روانی خود در این قیاس با بزرگسالان تاثیر پذیری بیشتر و عمیق تری داشته باشد و در این عوض تاثیر گذاری کمتری بر محیط دارند و به این ترتیب بیش از بزرگسالان اجباراً تابع شرایط محیطی اند.

کودکان حساس ترین گروه سنی جامعه را تشکیل می دهند و در این حساس ترین و مهمترین سالهای زندگی شان که پایه های رشد شخصیتی و ذهنی و اجتماعی و جسمی آنها شکل می گیرد تا زمانی که وارد شهر می شوند نیازمند این هستند تا زندگی اجتماعی را در این مقیاس خود تجربه کنند و این او مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است. فضایی به دو از هیاهوی بزرگترها. دنیایی پر از شادی با رنگهای زیبا که در این ان کودک فرصت بیابد افکار تازه و پرورش و رشد استعدادهایش را داشته باشد فضایی که زمینه مناسب بخاطر خلاقیت کودکان فراهم آورد.

در این طراحی ساختمان مهدکودک، کودک محوری اولویت دار. به این معنی که ساختمان باید بخاطر نگهداری موقت کودکان طراحی شود نادیده گرفتن عادتمان شده است، حتی اگر پای کودکان در این میان باشد. این را بیشتر کارشناسان شهری می گویند: شهر بزرگ شده، رشد پیدا کرده اما توسعه هنوز غایب است.
زنان راهی محیط های کاری شده اند اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در این شهر خبری نیست. کودک خبری از جامعه انسانی شهر نشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی با این حال گویا این بخش از جامعه شهری ما چندان جدی گرفته نمی شود، مگر به مناسبت روز ج هانی کودک آن هم با پخش چند کارتون.
از آموزش اصل و شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط های ویژه آنها. چند مدرسه یا مهدکودک را سراغ داریم که با شرایط جسمی و روانی کابر آن نیمی کودک همخوانی داشته باشد.

Childrens House Architecture Thesis - پایان نامه معماری خانه کودک

دانلود پایان نامه معماری خانه کودک

قسمتی از پایان نامه خانه کودک صفحه ۳۰

شناخت تکنولوژی آموزشی

۱-۲-۱-۱) نظری گذرا بر آموزش پیش از دبستان در این جهان امروز و ایران:

رشد انسان از تولد و حتی پیش از تولد تا ۷ سالگی مسئله ای است که کم و بیش در این سراسر جهان به ان توجه شده است . اکنون این مرحله رشد را از حساسترین و مهمترین مراحل رشد انسان می دانند . پژوهشهای اخیر نشان داده که اگر در این این مرحله از رشد نسبت به کودک از نظر جسمی و روانی و تربیتی غفلت و کوتاهی شود در این مراحل بعد تنها ۵۰ درصد از ان کوتاهی را می توان جبران کرد و ۵۰ درصد دیگر هرگز جبران نمی شود . هدفهای آموزش و پرورش پیش از دبستان در این هر کشور و هر قاره متفاوت است . به طور کلی میتوان ۵ هدف اساسی را مد نظر قرار داد و اولویت های هر کشور و هر منطقه و هر قاره را نسبت به این هدف سنجید . این ۵ هدف عبارتند از :

۱-رشد و شکوفایی کودک فارغ از هر گونه قید و بند و هدف گیری خاص از جمله قید آماده شدن بخاطر ورود به دبستان و دانشگاه ها . موسسات تحقیقاتی بیشتر در این این جهت حرکت میکنند و سعی میکنند راه و روش هایی پیدا کنند که استعدادها و توانایی های ذاتی کودک را آشکار و تقویت کنند یعنی آنچه بالقوه وجود دارد به فعل در این آورند . در این این هدف آنچه مد نظر است کودک است و توجهی به ضرورت های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی نمی شود و خیلی کم به آنها توجه می شود .

۲- آماده شدن بخاطر ورود به دبستان . وقتی چنین هدفی مد نظر باشد عملا مرحله پیش از دبستان تابع برنامه ریزی ها و هدف گیری های دبستان می شود و تمام توجه و فعالیتها بر این امر متمرکز میشود که از کودک دانش آموز موفقی ساخته شود.

۳- پایه گذاری ارزش های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و مذهبی در این کودک . در این این هدف نظام اجتماعی سیاسی و فرهنگی و تربیتی جامعه تایین کننده برنامه ها و فعالیت هاست .

۴- جایگزینی مادر در این همه اوقاتی که به نیروی کار او در این جامعه نیاز است . در این اینجا منظور نگهداری و پرستاری کودک نیست بلکه میتواند بهترین جایگزین باشد . یعنی توجه به همه جوانب پرورش جسمی و ذهنی .

۵- شکستن دور باطل فقر بیسوادی عقب ماندگی و … .کودک خوب رشد نمی کند، چون خوب تغذیه نمی شود، چون بهداشت او رعایت نمی شود ، چون از آموزش لازم بهره مند نیست ، چون مراقبت های لازم را ندارد . بنابراین جسما ضعیف میماند و از نظر ذهنی هم در این حد توان خود رشد نمی کند.

حال با در این نظر گرفتن این ۵ هدف نگاهی میاندازیم به آموزش و پرورش پیش از دبستان در این کشورهای گوناگون . در این کشورهای اروپای غربی ، ایالت متحده امریکا و کانادا و به طور کلی در این کشور های پیش افتاده از نظر صنعتی با بخش های گوناگون آموزش پیش از دبستان روبرو هستیم .
موسسات اصلی که این کار را بر عهده دارند مهد کودکها یا کودکستان هایی هستند که یا دولتی اند یا خصوصی . در این کنار مهد کودکها و کودکستان ها گروه های بازی وجود دارد . بین ۶۵ تا ۸۰ درصد کودکان پیش از دبستان از نوعی آموزش برخوردار میشوند .در این این کشورها بیشتر روشها و محتوای آموزش و پرورش پیش از دبستان مورد توجه است .به عنوان مثال آیا باید مقدمات خواندن را در این کودکستانها وارد کرد یا نه؟
تحقیق درباره خلاقیت و هنر آموزی در این این کشورها نشان میدهد که آزاد گذاشتن کودک بخاطر خلق هنری با وسائل گوناگون تاثیر بیشتری بر رشد روانی و ذهنی و شخصیت کودک دارد . در این نتیجه گرایش به سمت نقاشی و مجسمه سازی و بازی و نمایش آزاد در این همه جا الویت پیدا کرده است .در این این کشورها کامپیوتر و بازی های کامپیوتری نیز به کلاس های کودکستان راه یافته است .

در این اروپای شرقی به شدت به جنبه های رشد جسمی توجه دارند . ورزش ، نرمش ،مقاومت بدن در این مقابل سرما با تمرین در این هوای آزاد ، حمام آفتاب ، حمام سونا ، ابتنی در این تابستان و حرکات موزون کم و بیش بخشی از برنامه های روزانه را تشکیل می دهد .

در این مورد آشنایی با طبیعت معتقدند که این کار نباید از راه تصویر انجام شود و بهتر اس کودکان با اشیاء و طبیعت مستقیما اشنا شوند . به هم.ین دلیل گردش در این طبیعت و در این اجتماع از برنامه های مداوم کار آنهاست . بخاطر تلطیف عواطف و بالا بردن ذوق هنری ار موسیقی و نمایش استفاده میشود .

در این مجموع تحقیقاتی که در این این کشورها درباره بازدهی موسسه های مختلف آموزشی بخاطر این گروه سنی کرده اند نشان میدهد که کودکستانهای روزانه و خانواده هایی که با روش کار کودکستانها هم آهنگی دارند بهترین نتیجه را میدهند و به همین دلیل دوره های تربیتی بخاطر والدین تشکیل داده اند تا هر چه بیشتر این همفکری و همکاری را بوجود آورند .

۱-۲-۱-۲) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب بخاطر کودکان:

اهم شرایط یک خانه خوب بخاطر رشد و تکامل همه جانبه کودکان به شرح زیر است :

۱- وجود عشق و امنیت خاطر و اشتراک و اجتناب از نق زدن ،انتقاد غیر منطقی ، تحقیر کردن ، تبعیض قائل شدن و دوری از کشمکش ها وبگو مگوها و اجتناب از غیبت های طولانی پدر و مادر .

۲- برقراری انضباط و نظام معقول –منظور اجتناب از بکار بردن استبداد بخاطر ایجاد نظم و ترتیب است .

۳- پرهیز از حمایت بیش از حد – باید به کودکان فرصت داده شود تا نتیجه بی دقتی و اشتباهات خود را ارزیابی کنند ،همچنین در این پوشیدن لباس ،شیوه غذا خوردن و سایر امور جاری باید به کودک فرصت داده شود.

۴- تحمل و درک رفتار کودکان به اقتضای سن .معمولا کودکان در این سنین مختلف و در این مواقع گوناگون رفتار های مبتنی بر لجبازی و منفی گری پیدا می کنند .

۵- تهیه وسایل بازی مناسب به منظور بکارگیری فکر و اندیشه و خلاقیت کودکان و نیز انطباق حرکات چشم با دست .

۶- تشویق کودکان به مشاهده دقیق و برانگیختن حس کنجکاوی و جلوگیری از شکست خوردن .

۷- گسترش توان تحمل کودک در این شنیدن عقاید و ارا مخالف و احترام گذاشتن به نظریات دیگران .

۸- شناساندن اهمیت آموزش و پرورش و تشویق او به انجام تکالیفش و مقدم شمردن ان بر هر کاری .

۹- تماس با مربیان و معلمان کودک به منظور آگاهی از پیشرفت کودک.

۱-۲-۱-۲) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک):

الف- کودکستان
در این تاریخ آموزش و پرورش دوران کودکی ، کودکستانها نسبت به مهد کودکها ریشه های عمیق تری دارند . اگر چه آغاز رشد کودکستانها در این اروپا ثمره تفکر و نوشته های کمینوس ، روسو، پستالژی و هر پارت می باشد .ولی در این حقیقت این فردریک فروبل المانی بود که اولین کودکستان را در این سال (۱۸۳۷) در این بلانبرک المان بنا نهاد و از همان زمان نام کودکستان (باغ کودکان )معمول گشت .

فروبل (پدر کودکستان ) به اهمیت فرصت های آموزشی در این اولین سالهای سال های پیش دبستانی اشارات فراوانی داشت .او عقیده دارد که کودک در این یک محیط غنی و سرشار می تواند علایق را از طریق تجربه آموزی و فعالیت شخصی رشد دهد.

کودکستان ها در این اوائل قرن بیستم دستخوش تغییراتی گردید که حاصل تاثیر عقاید مربیانی چون ماریا مونته سوری بود .وی با دنبال کردن کارهای دو دانشمند فرانسوی به نام های جان ایتارو و ادوارد سگن توانست تجربیاتی کسب نماید که افراد بسیاری را در این سرتاسر جهان تحت تاثیر کار و نوشته های خود قرار دهد .

ب- مهد کودک
اگر چه آغاز شکل گیری آموزش و پرورش کودکان از نظر تاریخی به گذشته های دور بر می گردد ،اطلاعات ما در این مورد مهدکودکها این است که مهد کودک موسسه اجتماعی جدیدی است که در این قرن بیستم شکل گرفته است.

خواهران مک میلان ( راشل و مارگارت) که تا حدود زیادی تحت تاثیر عقاید فروبل قرار داشتند ((مهد کودک)) را به عنوان نامی مناسب بخاطر نوع تازه آموزش و پرورش پیش دبستانی در این نظر گرفتند . خواهران مک میلان که با کودکان پیش دبستانی در این محله فقیر نشین لندن کار می کردند ،سعی در این بر آوردن نیازهای اساسی کودکان خردسال داشتند که تامین نیازهایشان از طریق زندگی در این خانواده های پر جمعیت و محله های فقیر نشین میسر نبوده . آنها با تجربه ای که از کلنیک های درمانی انگلستان در این مورد کودکان بی بضاعت کسب کرده بودند مهد کودک را مکانی بخاطر پیش گیری بیماری های جسمی و فکری کودکان می دانستند و به همین جهت فلسفه اصلی کار در این مهد کودک را بر پایه مراقبت غذایی و پرورشی فرد فرد کودکان استوار نمودند .

رشد مهد کودکها در این امریکا از طریق ارتباط با دانشگاه ها و دانشکده ها چشمگیر بوده است. عملکرد این مهد کودکها بعنوان مراکز آزمایشگاهی و تحقیقات با توجه به اهداف متفاوت بوده است .بدین معنی که بعضی مراکز بخاطر مقاصدی چون آماده کردن مادران جوان بخاطر مادر شدن و وظیفه مادری مورد استفاده قرار می گرفتند و بعضی دیگر نیز به تربیت مربی بخاطر مهد کودکها همت گماردند و بالاخره تعدادی نیز به منظور فراهم آوردن فرصت هایی بخاطر مطالعات مقایسه ای و تطبیقی رشد کودک در این موقعیت های کنترل شده دایر گشتند و از طریق اطلاعات فراوانی در این زمینه رشد فردی کودکان به دست آوردند .

عوامل عمده ای چون ضرورت های اجتماعی و فرهنگی ،ضرورت های اقتصادی و علمی در این بسیاری از کشورها از جمله عوامل موثر در این رشد و گسترش بسیاری از گونه مراکز پیش دبستانی به حساب می آیند .در این قرن بیستم در این بسیاری از کشورها که مهد کودک از وجود مربیان و متخصصین آگاه و مدیریت و برنامه ریزی جداگانه ای برخوردارند ،کیفیت مطلوبی را در این پرورش خردسالان سبب گردیده اند. نقش مهد کودکها به عنوان عنصر وابسته به خانواده ها به نحو بارزی شناخته شده اند و وجودشان در این پاره ای موارد بسیار حیاتی است.

Dissertation of the Childs Home - پایان نامه معماری خانه کودک

پایان نامه طراحی خانه کودک

فهرست پایان نامه طراحی خانه کودک

فصل اول : مطالعات پايه و زمينه
۱-۱) بخش اول (پایه ):
برخورد روانشناسانه با موضوع
۱-۱-۱) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی
۱-۱-۲) مراحل رشد کودک
۱-۱-۲-۱)خصوصیات کودک ۳ ساله
۱-۱-۲-۲) خصوصیات کودک ۵-۴ ساله
۱-۱-۲-۳) خصوصیات کودک ۶ ساله
۱-۱-۳) کاردانی کودک
۱-۱-۴) کودک و بازی
۱-۱-۴-۱) تاریخچه بازی
۱-۱-۴-۲) تعریف بازی
۱-۱-۴-۳) اهمیت بازی
۱-۱-۴-۴) بازی از نظر فروبل
۱-۱-۴-۵) اموزش از طریق بازی
۱-۱-۴-۶) انواع بازی
۱-۱-۵) کاربرد بازی در این آموزش
۱-۱-۵-۱) بازی های اموزشی
۱-۱-۵-۲) بازی های جسمانی یا بدنی
۱-۱-۵-۳) بازی های نمایشی
۱-۱-۵-۴) بازی های سرگرم کننده
۱-۱-۶) فضای بازی
۱-۲) بخش دوم: مطالعات زمینه
۱-۲-۱) شناخت تکنولوژی آموزشی
۱-۲-۱-۱) نظری گذرا بر آموزش پیش از دبستان در این جهان امروز و ایران
۱-۲-۱-۲) ماهیت و کیفیت یک خانه خوب بخاطر کودکان
۱-۲-۱-۲) تاریخ ظهور مراکز پیش دبستانی ( کودکستان و مهد کودک)
۱-۲-۱-۳) تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی و دبستان در این ایران
۱-۲-۱-۴) هدف های آموزشی و تربیتی کودکستان
۱-۲-۱-۵) سازمان اجتماعی کلاس
۱-۲-۱-۶) سازماندهی محیط فیزیکی

فصل دوم : مطالعات تکمیلی و تطبیقی
۱-۱) بخش اول (تکمیلی):
۱-۱-۱) نقش معماری در این پرورش فکری کودکان
۱-۱-۲) کودک ، معماری و فضا
۱-۱-۳) برخی احکام کالبدی در این مورد طراحی بخاطر کودکان
۱-۱-۴) جلوه های خارجی مهد کودک
۱-۱-۵) شیرخوارگاه
۱-۱-۶) مهد کودک و کودکستان
۱-۱-۷) محوطه سازی بخاطر کودکان
۱-۱-۷-۱) محوطه بازی طبیعی
۱-۱-۷-۲) فضای باز
۱-۱-۷-۳) خیابان
۱-۱-۷-۴) فضای مخاطره امیزماجراجویانه
۱-۱-۷-۵) پناهگاهها و مکانهای دور از چشم
۱-۲)بخش دوم : (نمونه های تطبیقی)
۱-۲-۱)نمونه های ایرانی
۱-۲-۲)نمونه های خارجی

فصل سوم : آنالیز سایت
۱-۳) خصوصیات بلوار ارشاد
۱-۳-۱) انتخاب سایت و شناخت کلی ان
۱-۳-۲) ضوابط مکان یابی سایت
الف) ضوابط اجتماعی بافت ب) ضوابط کالبدی باف
۱-۳-۳) شناخت زمينه (سابقه تاريخي شهر مشهد و بررسي روند توسعه فيزيكي شهر در این قرون گذشته)
۱-۳-۴) شناخت خصوصيات كالبدي شهر مشهد
الف)بافت سنتي ب)بافت مياني ج)بافت شطرنجي
۱-۳-۵) طراحي اقليمي در این شهر مشهد
۱-۳-۶)آنالیز سایت

فصل چهارم: اصول طراحی
۱-۴) فضا
۱-۴-۱) میزان درک کودک از فضا
۱-۴-۲) معیارهای کیفیت فضا

۱- سازماندهی ۲- زمان و مسیر ۳-جزء وکل
۴- فرم
۱-۴-۳) تاثیر شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان
۱-۴-۵) شرایط محیطی
• (اثرات نور و روشنایی، اثرات سروصدا، تهویه، شرایط حرارتی)
۱-۴-۶) شرایط کالبدی
• (رنگ، فرم، ابعاد و اندازه ها، جنس، تزئینات، مبلمان اموزشی، اندازه مدرسه و مهد کودک ، تعداد طبقات در این مدارس)
۱-۴-۷)ابعاد و فضاهای مورد نیاز کودکستان
۱-۴-۸)برنامه فیزیکی

فصل پنجم :طراحی

منابع و ماخذ

جهت دانلود پایان نامه معماری خانه کودک از فرم زیر اقدام نمایید.


گرداوری شده : جدید نیوز

پایان نامه معماری خانه کودک

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز