خانه » دانلود 96 » فضای مجازی، پدیده قرن ۲۱

تبیلغات

فضای مجازی، پدیده قرن ۲۱

فضای مجازی، پدیده قرن ۲۱

در این مطلب از سایت جدید نیوز در مورد مطلب

فضای مجازی، پدیده قرن ۲۱

cyberspace1 - فضای مجازی، پدیده قرن 21

همانطور که می دانید فضای مجازی به عنوان پدیده قرن ۲۱ معرفی شده است. جدید نیوز در این این مقاله نگاهی به فضای مجازی و مزایا و ویژگی هایی که دارد، می اندازد. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

فضای مجازی «فضایی تئوری است که ارتباطات کامپیوتری در این آن رخ می‌دهد.» این واژه در این دههٔ ۱۹۸۰ وارد ادبیات علمی ـ تخیلی شد و شاغلان در این زمینهٔ کامپیوتر و علاقه‌مندان به‌سرعت آن را به کار بردند و در این دههٔ ۱۹۹۰ رایج شد. در این این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال سریعاً در این حال رشد بود و لفظ «فضای مجازی» می‌توانست بسیاری از ایده‌ها و پدیده‌های نوظهور را نمایندگی کند که بصورت مستقیم و غیر مستقیم نمایندگی می کند. اما در این حقیقت عبارت “فضای مجازی” عبارت کامل و جامعی بخاطر CyberSpace نیست.

چون بخش عظیمی از رخدادها در این بستر اینترنت به صورت حقیقی صورت می پذیرد اطلاق واژه “مجازی” در این این میان ، بی معناست. در این صورتی که نوع رخداد، خدمات یا عملیات انجام شده در این بستر اینترنت یا شبکه به صورت شبیه سازی شده یا شکلی مثالی از فضای حقیقی و فیزیکی باشد می توان از واژه “مجازی” استفاده نمود. به طور مثال : تورمجازی، یا سرور مجازی. اما در این بیشتر موارد بهتر است از واژه های دقیق تری چون “الکترونیک”، “دیجیتال” ، “اینترنتی” یا “سایبری” استفاده کرد. مثل کلاس اینترنتی، تجارت الکترونیک، امنیت سایبری. در این حال حاضر در این زبان فارسی، به اشتباه به تمام اشکال استفاده از اینترنت و ابزار دیجیتال ، فضای مجازی گفته می شود.

لفظ مادرِ فضای سایبر، سایبرنتیک است که از κυβερνήτης یونانی باستان به‌معنای فرماندار یا راننده مشتق شده، واژه‌ای که نوربرت وینر بخاطر کار پیشگامانه‌اش در این مخابرات الکترونیک و علم کنترل به‌کار برد.

cyberspace2 - فضای مجازی، پدیده قرن 21

مزایای فضای مجازی چیست؟

  1. عمومی بودن فضای مجازی که به هر فردی در این هر نقطه از جهان امکان میدهد از طریق این فناوری به آسان ترین وجه، جدیدترین اطلاعات مورد علاقه خود را بدست آورد و مرزهای جغرافیایی یا سیاسی تا‌کنون نتوانسته جلوی استفاده از فضای مجازی و گسترش روزافزون آن را بگیرد.
  2. کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و …با استفاده از امکانات موجود در این فضای مجازی، که در این بسیاری از روابط اقتصادی و اجتماعی دیگر نیازی به مراجعه‌ی حضوری بخاطر خرید کالا یا خدمات نیست و طبیعی است که این امر باعث کاهش قابل توجهی از هزینه‌های اقتصادی می‌شود. کاهش رفت‌ و آمدهای غیر ضروری درون‌ شهری و در این نتیجه کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا. همچنین کاهش مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ و نشر و ببینید هزینه ها با استفاده از امکانات موجود در این فضای مجازی
  3. دستیابی آسان به آخرین اطلاعات تخصصی در این زمینه های مختلف اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و … که در این سطح جهان بصورت مقاله، کتاب، نرم افزار و … در این سطح جهان منتشر شده و میشود.
  4. تبادل اطلاعات و تاملی بودن روابط و ارتباطات در این فضای مجازی بدون محدویت‌های حاکم بر دیگر رسانه‌ها که معمولا در این آن ها عده ای گوینده و نویسنده هستند و جمع دیگری صرفا شنونده و خواننده
  5. جذابیت و تنوع در این فضای مجازی و مخاطب محور بودن اغلب داده ها در این آن، بطوریکه امکان نظر‌سنجی و ارزیابی در این این فضا برقرار و به روزتر است و این توانایی را به داده‌پردازان می‌دهد که از آخرین خواسته‌های مخاطبان خود مطلع گردند که این امر در این کنار تنوع و جذابیت فضای سایبری تأثیر بسزایی در این جذب مخاطب دارد.
  6. گسترش عدالت رسانه‌ای: در این گذشته فقط افراد خاصی آنهم در این شهرهای بزرگ می‌توانستند به مطبوعات و نشریات دسترسی داشته و از اخبار روز و رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مطلع شوند و حال آنکه با وجود فضای مجازی و فناوری‌های گوناگون اطلاعاتی و ارتباطاتی، تمام افراد حتی در این دورترین نقاط نیز می‌توانند به شکل برابر، از اطلاعات مطلع و از آن بهره برداری کنند.
  7. گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا در این فضای مجازی و بخصوص در این «شبکه‌های اجتماعی» که این امکان را فراهم می سازد که افراد به تبادل آراء و افکار بپردازند و…

cyberspace3 - فضای مجازی، پدیده قرن 21

ویژگی‌های خاص فضای مجازی و اینترنت

  1. تبدیل مکان به فضا: فضای مجازی، مفهوم مکان را دگرگون ساخته است. مکان، محیطی است محدود و فیزیکی. امروز با وجود اینترنت دیگر مکان فیزیکی وجود ندارد. بخاطر مثال اگر ما بخاطر انجام امور مالیاتی به ساختمانی مشخص می‌رویم، در این دنیای مجازی می‌توانیم همان کار را از طریق اتصال به اینترنت انجام دهیم.

  2. ارتباط فرامحلی: تا قبل از اینترنت ارتباط افراد محدود به محله و منطقه خود می‌شد. حتی تلویزیون تنها بعدی از جهان را بخاطر انسان پدیدار می‌ساخت. اما اینترنت و فضای مجازی توانایی سیر و گذار انسان را از محلی به محل دیگر ممکن ساخته است به‌نحوی که انسان می‌تواند در این زمان‌ چند محل متفاوت را زیر نظر داشته باشد. درحقیقت، فضای مجازی مکان و زمان را درنوردیده است.

  3. مخاطب گزینشگر و کنشگر: برخلاف ببینید مدیوم‌های ارتباطی، در این فضای مجازی انسان می‌تواند خود دست به تولید محتوا بزند. این امکان در این مدیومی مانند تلویزیون ممکن نیست؛ عموم برنامه‌ها از پیش ضبط‌شده هستند و مخاطب برابر آنها صرفا یک تماشاگر منفعل به شمار می آیند. همچنین فضای مجازی، دنیای اطلاعات است و همه رقم اطلاعات در این همه سطحی در این آن یافت می‌شود. مخاطب در این این فضا می‌تواند خود به عنوان گزینشگر اطلاعات عمل کند و اطلاعاتی را که به آنها نیاز دارد انتخاب کند.

  4. واکنش در این مفهوم قدرت: قدرت اجتماعی چیست؟ قدرت اجتماعی توانایی مردمی است که از طریق آن خواست جمعی به مسئولان تحمیل می‌شود. در این گذشته اگر بخاطر اثرگذاری در این دنیای سیاست لازم بود تا راهپیمایی‌های خیابانی صورت گیرد، امروزه این راهپیمایی‌ها در این اینترنت صورت می‌گیرد. ملموس‌ترین حالت این ویژگی در این کمپین‌هاست؛ نمونه نزدیک آن طراحی لباس کاروان المپیک ایران در این ریو! حجم انتقادات و طنزهایی که به وجود آمد خواست عمومی را به مسئولان بخاطر طراحی بهتر و دقیق‌تر گوشزد کرد.

  5. ماهیت شبکه‌ای: شبکه مجموعه‌ای از افراد است که با هم در این ارتباطند. تا قبل از اینترنت، شبکه افراد، محدود به فضای مشترک بود اما اینترنت ماهیت شبکه‌ای متفاوتی را در این اختیار کاربران قرار داد به‌نحوی که بدون نیاز به هیچ فضای مشترکی حتی انسان می‌تواند با اقوام و ملیت‌های مختلف ارتباط بگیرد.

 


برگرفته:asemooni.com
گرداوری :جدید نیوز

فضای مجازی، پدیده قرن ۲۱

برچسب ها : , , , ,
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز